Autor: redakce datum: Čvn 5 kategorie: Auto
Těmi nejrozšířenějšími palivy pro provoz automobilů je zcela jistě benzin a nafta. V souvislosti s tím by se všechny ostatní daly považovat za ty alternativní. Třeba v případě bionafty by to však nebylo až tak přesné, jelikož daným pohonem je stále nafta jako taková, která je však vyrobena nikoliv z ropy, ale z rostliny, kterou je řepka olejka. A ačkoliv se toto palivo může zdát jako výhodné, možnosti jeho výroby jsou vzhledem k pěstování poměrně omezené. Nehledě na to, že řada automobilek tento pohon u svých naftových motorů nedoporučuje, a to hlavně s ohledem na celkovou kvalitu paliva.
Zemní plyn je levný, ale vyžaduje přestavbu automobilu
Prvním z nejoblíbenějších alternativních pohonů je tedy zemní plyn. V tomto ohledu je nutné absolvovat přestavbu vozu, které spočívá hlavně v případné nádrži a úpravě motoru. V tomto ohledu však řada automobilek vychází tomuto palivu vstříc, a tak přímo vozy na zemní plyn produkuje. A to samozřejmě i s jejich možnostmi jízdy nejenom na běžný propan – butan, tedy LPG, ale i na plyn zvaný jako CNG, popřípadě LNG.
Jedná se aktuálně o ta nejčistší fosilní paliva, a podle aktuálních zásob by při současné spotřebě měly vydržet více než 150 let – to znamená mnohem větší zásoby, než jsou zásoby ropy, které mohou být v budoucnu poměrně velkým problémem. Podobné technologie pohonu se navíc díky své ekologičnosti využívají nejenom u osobních automobilů, ale třeba i u městské hromadné dopravy, kde rozhodně mají své místo.
Chcete jezdit ještě levněji? Zvolte elektromobil
Poměrně zajímavou možností z hlediska nákladů může být elektřina. Ačkoliv to zní slibně, přece jenom není ještě dokonale dotaženo to, aby vůz měl přijatelnější dojezd. Některé automobilky tuto technologii však stále tlačí kupředu, a i toto negativum zvládly překonat. Bohužel, ač jsou náklady na provoz minimální, pořizovací ceny rozhodně nejsou nic malého, a i to je důvod neoblíbenosti tohoto pohonu.
Mnohem lépe však vyznívá pohon hybridní, který tak kombinuje právě elektromotor s motorem spalovacím. Je tak ideální cestou ke snížení pořizovacích nákladů, nákladů na provoz, a samozřejmě i na zvýšení celkového dojezdu vozu. Navíc dokážou hybridní pohony sami dobíjet baterie, popřípadě využívat řadu ztrátových energií, jako například z brzd. A právě tímto směrem se dnes vydává řada nejznámějších automobilek.
Vodík – palivo budoucnosti
Z hlediska budoucnosti, a to i s ohledem na dlouhodobý horizont je možnou alternativou také vodík. Jeho zásoby jsou v podstatě nevyčerpatelné, a tak si i s touto myšlenkou řada automobilek pohrává. První automobily samozřejmě již existují, ale stejně jako je tomu například i elektrického pohonu, náklady na pořízení v poměru s vlastnostmi jsou stále ještě vysoké.
Okomentuj