Autor: Kateřina M. datum: Srp 19 kategorie: Auto

V současné době se stále více rozmáhá trend elektromobilů, které by do budoucna mohly nahradit klasické spalovací motory. Ačkoliv si určitě ještě pár let počkáme, než k tomu dojde, můžeme už nyní pozorovat velice rychlý nárůst elektrického pohonu. Ne každý výrobce však postupuje stejným tempem, stejně tak jako každá země má jinou rychlost jeho zavádění. Pojďte se podívat na ty nejrychlejší.

Na prvním místě Norsko

Ačkoliv Norsko není první zemí, která se vám vybaví, když budeme mluvit o auto-moto průmyslu, v rámci elektromobility je jasným průkopníkem. V současné době zde až 40% nakupovaných vozů jezdí na elektřinu nebo jsou alespoň plug-in hybridy. Také patří mezi rekordmana v přepočtu elektromobilů na obyvatele. Počtově však zdaleka Norové nedohánějí giganty, jakými jsou například Spojené státy. Dle všeho očekávání se na přední příčky řadí také Japonsko. V seznamu nechybí ani Francie, Finsko nebo Čína. V mnoha zemích je popularita elektrických vozů dána jejich podporou, kdy jsou převážně z ekologických důvodů financovány částky překračující v přepočtu sto tisíc korun. Také jsou využívány bonusy jako neplacení průjezdních poplatků tunely, dálnicemi i využívání trajektů. Velkými lákadly je osvobození od DPH nebo poskytování nabíjecích stanic zdarma.

Blomst / Pixabay

Jak si vedeme v Česku?

Ani Česká republika nezůstala pozadu v podporování elektromobility. Jako první se příspěvků dočkali podnikatelé, kterým může být financováno přibližně 25 až 33% celkové pořizovací ceny. Na zavedení nabíjecí stanice je však možné získat dotaci až 80%. Tento krok vedl k rozšíření zájmu a pořízení několika stovek vozů, rozhodně však stále nedosahujeme na Norsko, USA a jiné země. V budoucnu je v plánu vytvořit příznivější podmínky i pro řadové nepodnikatelské uživatele a to například i díky zvažovaným benefitům jako zvýhodněné parkování, možnost využívat silniční pruhy vyhrazené pro autobusy či osvobození elektromobilů od poplatků na dálnicích a od poplatků za registraci vozu.

Okomentuj

Copyright © 2024 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.