Autor: redakce datum: Lis 30 kategorie: Ostatní, Inzerce
Velmi pravděpodobně každý, i naprostý laik, již o tomto dílu jistě slyšel. Turbo, neboli turbodmychadlo, je dnes v podstatě ve všech autech, které potkáváme pravidelně na našich silnicích. Co ale turbo je? K čemu turbodmychadlo slouží a proč je pro váš automobil tolik důležité? Vše potřebné i mnohem víc se dozvíte v dnešním článku.
Turbo vs. turbodmychadlo
Jak už bylo uvedeno v začátku článku. Turbo je zkrácený výraz pro turbodmychadlo. Turbodmychadlo bylo celá léta spojováno především se sportovními automobily, dnes jde o běžnou součást moderního motoru. Jistě nepřekvapí, že jej najdeme u benzínových motorů, tak i u těch naftových.
Něco z historie turba
Princip motorového dílu, který stlačuje vzduch do motoru a je poháněn výfukovými plyny, je na světě již od roku 1905, kdy s ním přišel Švýcar Dr. Alfred Büchi. Šlo však jen o teoretické řešení, jelikož tehdejší technologie nedokázala podobné zařízení vyrobit v takovém rozsahu, aby se dala jakkoliv využít.
Zlom jako u mnoha dílů přinesl až rozmach letectví. Právě tam se začala první turbodmychadla objevovat již z kraje 30. let minulého století. Co se týče osobních automobilů, tak první turba se začala dávat do jejich motorů v 60. letech. Mnoho lidí si myslí, že prvním automobilem s turbem bylo Porsche 911. Opak je však pravdou. Historicky první automobil s turbodmychadlem pod kapotou byl Oldsmobile Cutlass. Až po něm následovalo Porsche nebo BMW se svým modelem 2002 Turbo, které však turbo dostaly do podvědomí lidí nejvíce.
Doba elektrická
I na turbodmychadlo došlo při elektrizaci komponent. Místo výfukových plynů je turbo poháněno elektricky. Tím původní pojem ztrácí svůj význam, proto je vhodnější místo elektrického turbodmychadla používat výraz elektrický kompresor.
K čemu turbo vlastně slouží
I vzhledem k modelům, které turbodmychadlo proslavily, je zřejmé, že funkcí turba je dosáhnout co nejvyššího výkonu a točivého momentu. Dříve byla turba nastavená tak, že při vysokých otáčkách měly motory ohromnou sílu díky rapidnímu zátahu turba, ale v normálních otáčkách bylo nevyužito. Tím došlo k takzvané turbo-díře, kdy nastala velká prodleva mezi šlápnutím na plyn a zátahem turbodmychadla.
Dnes se turbo spíše řadí mezi úsporné komponenty, což paradoxně zapříčinilo jeho celosvětové rozšíření i do běžných automobilů. Díky turbu je možné zmenšit objemy motorů, při zachování jejich výkonu.
Trápí vás turbodmychadlo?
FlexaMi Auto je specialista v oblasti turbodmychadel, vstřiků a všeho kolem motorů. Nabízíme nové i repasované díly, které prošly naší odbornou kontrolou a opravou. Za své díly ručíme, takže na každý námi poskytovaný repasovaný díl poskytujeme minimálně roční záruku. Pro více informací běžte na naše internetové stránky www.flexamiauto.cz. Budeme se těšit na vaši návštěvu.
Okomentuj