Autor: David H. datum: Zář 28 kategorie: Auto
Turbodmychadlo neboli zkráceně turbo je dnes běžnou součástí většiny vozů. To, že ho možná máte ve svém voze i vy, ale ještě neznamená, že víte, jak vlastně turbodmychadlo funguje, a proč je dnes téměř samozřejmostí. Následující řádky vám poskytnou několik základních informací.
Turbodmychadlo – jeho konstrukce a funkce
Součástí každého turbodmychadla je turbína, ta je rozpohybována výfukovými plyny. Tyto plyny následně rozpohybují hřídel, kterou je turbína spojena s kompresorem, který se nachází v druhé polovině turbodmychadla. Tento kompresor následně nasává vzduch a stlačený ho pak posílá dále do spalovací komory motoru. Tímto procesem dochází k tomu, že se mění tlak i měrná hmotnost tohoto vzduchu, to umožní přidat více paliva a výsledkem je i při nižších otáčkách větší výkon než v případě většího atmosférického motoru. Vzhledem ke skutečnosti, že stlačený vzduch je velmi horký, je nezbytnou součástí turbodmychadel také mezichladič. Tyto mezichladiče mohou být vzduchové, kdy je stlačený vzduch chlazen vzduchem, který obtéká zvenku, nebo kapalinové, kdy je stlačený vzduch chlazen stejnou chladicí kapalinou, jako motor sám. V současné době se lze kromě klasických turbodmychadel setkat i s turbodmychadly elektrickými.
Výhody a nevýhody turba
Větší výkon i v nízkých otáčkách je zcela jistě největší výhodou těchto tak zvaně přeplňovaných motorů. Takto chovající se automobil je pro řidiče uživatelsky velmi příjemný a také dynamický. Navíc celý systém turbodmychadla je založen na využití energie výfukových plynů, které se používají k roztočení turbíny, ty by jinak vyšly z vozu ven bez užitku. Turbo tak vlastně využívá „odpadní energii“ automobilu. Pokud jde o nevýhody turba, existuje pro ně speciální označení – turboefekt či turbodíra – tímto slovem se popisuje drobné zpoždění reakce motoru na sešlápnutí plynu.
Okomentuj