tachometer

Autor: David K. datum: Dub 8 kategorie: Auto

Téměř každý z nás vlastní automobil. Někteří jich mají v rodině dokonce více. Jeden dává přednost benzínovému motoru, ten další zase tomu naftovému. Každý má to své, což se mimochodem odvíjí také od toho, jaký máte nájezd kilometrů za rok, a především jak dlouhé trasy s vozem absolvujete. Na kratší pojížďky je jako stvořený benzínový motor, na delší trasy je z pohledu provozního ideální benzínový motor. Tohle je asi každému jasné. Otázkou však zůstává, jestli víte, jaké jsou optimální otáčky obou motorů.

Optimální otáčky benzínového motoru

Nejprve se pojďme věnovat benzínovému motoru. Je sice pravdou, že každý model vozu disponuje odlišným motorem s rozdílným průběhem, vycházejme však z nějakých obecných definic. Právě díky nim můžeme tvrdit, že optimální otáčky pro benzínový motor se pohybují v rozmezí 2 000 až 3 000 otáček za minutu. V tomto pásmu má motor dostatek výkon a přijatelnou spotřebu.

Podtáčení motoru vede k tomu, že se bude dusit. Naopak, pokud chcete z benzínového motoru dostat ten největší výkon, měli byste ho vytočit k 5 000, u mnohých aut až k 6 500 otáček za minutu. Pak získáte maximální výkon na úkon vyšší spotřeby paliva.

Optimální otáčky naftového motoru

Každý asi slyšel benzínový a naftový motor vedle sebe. Nelze si nepovšimnout, že diesel je daleko klidnější a přede si v nižších otáčkách. Ty optimální jsou u naftového motoru v rozmezí 1 500 až 2 000 otáček za minutu. Při podtáčení dieselu se setkáte s citelným cukáním motoru. Naopak pro získání maximálního motoru nemusíte ten naftový vytáčet tak hodně, jako ten benzínový. A to díky turbodmychadlu. Otáčky jsou položeny podstatně níže. Optimální rozsah otáček samozřejmě souvisí i s nejlepší spotřebou.

Tyto informace jsou obecného charakteru, ale možná se vám hodí při volbě nového vozu a rozhodování, zda dát přednost benzínovému nebo naftovému motoru.

Okomentuj

Copyright © 2024 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.