Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David K. on Čvc 9

Omezování emisí, aféra dieselgate a jí podobné. To jsou témata posledních měsíců, které negativním způsobem zasazují ránu automobilovému průmyslu. Jsou to především naftové motory potýkající se s vyššími emisemi, jež jednoduše nesplňují příslušné normy.

A to se týká nejenom vozů starších a ojetých, ale jak už prozradila aféra dieselgate u koncernu Volkswagen, může to potkat také vozy nové. Vyvstává tedy otázka, jaká je budoucnost automobilů vzhledem k omezenějším emisím? Na to se vám pokusíme odpovědět v následujících řádcích.

Snižování emisí pozvolna graduje

K pomalému snižování emisí dochází v podstatě neustále. Už nyní se automobilky snaží snížit emise svých vozů ze 130 g CO2 a hodnotu kolem 95 g CO2. Dohání je k tomu hlavně přísnější normy, jež si začínají vykládat mnohé světové metropole po svém.

Free-Photos / Pixabay

V některých státech a jejich velkých městech dokonce hodlají v budoucích letech vydat zákaz vjezdu aut s vysokými emisemi. Může se tak stát, že při zahraniční cestě právě s vaším automobilem narazíte na tuto nemilou překážku. Nutno však podotknout, že podobné věci se týkají hlavně dieselových motorů.

Není se proto čemu divit, že automobilkám se už jednoduše nevyplatí úpravy těchto motorů, které výrazně zvyšují náklady na pořízení nového automobilu. Menší vozidla tak s největší pravděpodobností jednou opustí trh s dieselovými motory, jež se budou vyskytovat pouze u drahých, velkých a luxusních automobilů.

Budoucnost je v elektromobilech

Emisní normy a neustálé zpřísňování pravidel dieselům uškodí a bude nahrávat trochu jiné kategorii vozů. A tou jsou elektromobily. Budoucnost automobilové průmyslu, která se postupně začíná rozvíjet a vy si můžete všímat přibývajícího počtu těchto automobilů pohybujících se kolem nás.

posted by David K. on Čvn 25

Dopravní prostředek vlastní pravděpodobně každý z nás. Většina lidí se vozí v automobilech, jejichž hlavní pohonnou hmotou je benzín nebo nafta. Víte však o tom, že kromě těchto dvou složek si můžete dopřávat i další dvě? Ty mají samozřejmě trochu menší zastoupení na trhu, ale přináší sebou řadu výhod.

Velice rozšířeným je klasický propan butan označovaný zkratkou LPG. Trochu méně známým je pak zemní plyn prezentovaný pod zkratkou CNG.

Výhody a nevýhody LPG

Mezi zásadní klady LPG patří rozhodně levnější přestavba vozidla na tento pohon, než jaká je u varianty CNG. Dnes už mimochodem můžete zakoupit poměrně velké množství ojetých automobilů, které jsou vybaveny právě LPG. Kromě jednoduché montáže oceníte hlavně ekonomický provoz.

Pokud za jeden kilometr s naftovým vozem zaplatíte cca 2,21 Kč a s benzínovým cca 2,98 Kč, pak s LPG to bude výrazně méně. Jezdit můžete za 1,79 Kč za kilometr. Omezovat se nemusíte ani při tankování plynu, protože po celém území České republiky je celkem hustá síť těchto čerpacích stanic. To samé platí také v zahraničí.

Na druhou stranu počítejte s trochu zhoršeným výkonem vozu a delší návratností investice v rámci přestavby. LPG se primárně vyplatí pro ty, kdo najezdí ročně více kilometrů.

MichaelGaida / Pixabay

Výhody a nevýhody CNG

Ve prospěch CNG hovoří určitě jízdní náklady na jeden kilometr kolem 1,04 Kč, takže peníze za dražší přestavbu se vrátí podstatně rychleji. CNG působí méně negativně na olej a zároveň produkuje i méně CO2, takže je ekologičtější.

Na druhou stranu se v některých oblastech můžete potýkat s omezenějším výskytem čerpacích stanic. Díky zemnímu plynu budete mít v nádrži poměrně vysoký tlak a oproti variantě LPG klesne výkon pravděpodobně více.

Obě řešení začínají být však velice populární a v závislosti na jízdních předpokladech osloví bezpochyby spoustu majitelů automobilů.

posted by David K. on Čvn 18

Dnešní automobily nejezdí pouze na benzín a naftu. Pokud pomineme několik vybraných elektromobilů, tak k celkem rozšířeným pohonným hmotám patří také LPG neboli plyn. Ten se sebou přináší celkem dost zajímavých výhod, ale i určité nevýhody.

Následující řádky vám prozradí, zda se jízda na plyn vyplatí či nikoliv.

Proč jezdit na plyn?

Důvodů může být samozřejmě hned několik. Tím nejzásadnějším by měly být nižší náklady na jízdu. S plynem budete schopni jezdit za polovinu nákladů oproti benzínu, a to především v závislosti na tom, jakým typem vozu a motorizací disponujete. U oblíbeného vozu Škoda Fabia 1,4 16V mohou rozdíly vypadat nějak následovně.

  • Benzín – cena na 1 km cca 2,15 Kč
  • Plyn – cena na 1 km cca 1,1 Kč

K nižší spotřebě lze určitě připočíst i větší dojezd, protože váš automobil bude rázem vybaven hned dvěma plnohodnotnými nádržemi. I když budete preferovat plyn kvůli nízké spotřebě paliva, přesto se nemusíte ochuzovat o požitek rozpohybovat svůj vůz za pomoci benzínu.

melkhagelslag / Pixabay

Má plyn nějaké nevýhody?

Jízda na LPG má bezpochyby řadu kladů, o kterých nelze vůbec pochybovat. Vědět byste měli ale také o několika dalších faktorech, jež vám mohou překrásnou vizi ekonomického provozu nemile překazit. Jestliže si necháte plyn do vozu instalovat, počítejte s větší vstupní investicí. Přidáním tohoto prvku, a hlavně plynové nádrže dojde k omezení zavazadlového prostoru. V závislosti na mnoha dalších faktorech může přijít i pokles výkonu automobilu. Vědět byste měli o tom, že vozy na plyn mají omezený vjezd do některých objektů, mezi něž patří rozhodně podzemní garáže.

Pakliže vám však nic z výše uvedeného nevadí a najedete ročně velké množství kilometrů, LPG se stane cestou, prostřednictvím níž budete moci ušetřit. O tom není žádných pochyb.

posted by David K. on Čvn 4

O elektromobilech značky Tesla toho bylo napsáno už mnoho. My se v tomto článku nebudeme zabývat jen obecnými informacemi o této společnosti, ale zaměříme se na konkrétní a v podstatě ten nejoblíbenější model. Tím je Tesla Model S vyráběný od roku 2012 až doposud.

Vyberte si ten správný model

Elektrický automobil Tesla Model S se dělí ještě na několik dalších typů, které souvisí především s maximálním výkonem motoru, maximálním točivým momentem, zrychlením a v neposlední řadě s dojezdem.

Free-Photos / Pixabay

Jen si to představte sami. Pokud zvolíte tu správnou úpravu tohoto elektrického automobilu, můžete získat až 762 koní a zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině zvládnete za pouhé 3,3 sekundy. A pokud k tomu přidáte ještě dojezd 430 až 510 kilometrů, určitě budete spokojeni.

Luxusní interiér, 17“ palcový dotykový displej, autopilot a použití těch nejmodernějších doplňků. Taková je Tesla Model S, se kterým můžete uhánět rychlostí přes 250 kilometrů za hodinu. Důraz kladený na maximální bezpečí. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena.

Když si pořídíte tento specifický vůz, nejenom že přestanete tankovat benzín, ale zároveň získáte nepřehlédnutelný a reprezentativní vůz.

Zkrátka nadčasová sázka na jistotu.

posted by redakce on Čvn 2

Čas od času se může postavit na zadní i jinak velmi spolehlivý vůz. Jednou z nejčastějších komplikací je, když auto odmítne nastartovat. Problém přitom nemusí nastat jen v zimě. Ačkoliv se vám to možná jeví jako velmi nepravděpodobné, autobaterie vás může zradit i v létě. Pokud ji máte delší dobu, pravděpodobně bude nepojízdnost vozu její vina. Co si však v takové chvíli počít? Zeptali jsme se kvalifikovaných odborníků z Auto Trio Praha.

První možností, jak se zachovat v případě, kdy auto odmítne nastartovat, je přivolání taxi či případně pokračování v cestě nejbližším autobusem. Anebo můžete zkusit štěstí a zastavit některého z projíždějících řidičů s cílem nastartovat automobil pomocí startovacích kabelů. Servis vozů Škoda však upozorňuje, že rozhodně není dobrý nápad snažit se roztlačit nepojízdné vozidlo jiným autem. V moderních automobilech je přítomen katalyzátor výfukových plynů, který by se tímto poškodil.

Autoservis Škoda dodává, že kromě katalyzátoru je v ohrožení také ozubený řemen, který může při roztahování přeskočit o pár zubů nebo se jinak poškodit.

Jak nastartovat auto pomocí kabelů?

Startování automobilu pomocí kabelů probíhá následujícím způsobem: první krokem je nastartování vozu, pomocí kterého se bude startovat automobil s vybitou baterií. Poté opatrně připojte červený kabel na kladný pól vybité baterie a druhou stranu kabelu na kladný pól nabité baterie. Černý kabel patří na záporný pól nabité baterie, ovšem druhý konec na dobře ukotvené místo (např. kovový díl bloku motoru), ale nikoliv na záporný pól vybité baterie!

Odborníci doporučují nechat kabely alespoň 5 až 10 minut propojené, čímž se vybitá baterie oživí a alespoň trochu dobije. V nabitém automobilu je zpočátku dobré lehce sešlápnout plynový pedál a o chvíli později vytočit motor na maximum – díky tomu bude napětí na baterii co nejvyšší.

Po uplynutí doporučené doby můžete nastartovat vybité auto a odpojit startovací kabely v opačném pořadí.

posted by David K. on Kvě 28

Automobilový průmysl jde neustále kupředu a na trhu se objevují nové a nové vozy, s nimiž se pojí značná vylepšení a nadčasová technologie. Prostřednictvím tohoto článku vás seznámíme s několika novinkami, které se možná zanedlouho stanou nedílnou součástí i vaší garáže.

Je to například nový Hyundai i20. Ten už bude mít v základní výbavě systém Stop and Go. Dvouspojková převodovka a moderní design se podepisují na zvýšeném komfortu. Opomíjeno není ani na vyšší bezpečnost. Hyundai i20 bude zkrátka chytřejším autem.

Pokud dáváte přednost dražším a výkonnějším vozům, zaujme vás další novinka z automobilového průmyslu. Je to BMW M2 Competition s výkonem až 410 koní. Tento přeplňovaný šestiválec dokáže z nuly na sto zrychlit za 4,2 sekundy.

Toby_Parsons / Pixabay

Trh samozřejmě pomýšlí i na milovníky SUV. Typickým příkladem je vylepšená verze Subaru Forester se světlou výškou 220 milimetrů. Ta získala nejenom na lepších jízdních vlastnostech, ale došlo k navýšení celkové kapacity kufru.

Nakonec zmíníme model Mercedes-Benz A, který na nové podvozkové platformě MFA zajistí maximální komfort a dokonalé jízdní vlastnosti. Tento vůz je novinkou letošního roku, jemuž se dostalo patřičného zvětšení a mnohem inteligentnějších systémů.

posted by redakce on Kvě 27

Automobily jsou dnes běžnou součástí našich životů. A v budoucnu tomu nebude jinak. Kdo ho však chce řídit, ten musí vlastnit řidičské oprávnění. K jeho získání je nutné nejprve absolvovat výuku, která se skládá ze tří částí:

  • Teoretická část
  • Praktická část
  • Technická část

Následně je nutné zvládnout i závěrečnou zkoušku. Poté je možné konkrétní osobě řidičské oprávnění vydat. A z toho plyne, že autoškola je tedy primárně místem, které je určeno těm lidem, kteří chtějí řídit auto a za tímto účelem si chtějí nechat udělat svůj řidičák.

Rozšíření skupin

Když se mluví o získání řidičského oprávnění pro možnost jezdit vlastním vozem, tak se mluví o skupině označené jako B. Ta ale není tou jedinou, kterou lze získat. Na silnicích lze najít mnoho dalších dopravních prostředků a ne všechny mohou být řízeny s touto základní skupinou. A z toho plyne, že autoškola Praha je vyhledávána také z důvodu, že je poptávána možnost rozšíření skupin. Velmi často jsou zájemci milovníci jedné stopy, kteří chtějí rozšíření na větší kubaturu. Dále jsou tu také zájemci o jízdu autobusem nebo nákladním automobilem, a to často včetně návěsu. Díky rozšíření mohou řídit podstatně širší škálu aut, než jenom s klasickým řidičákem skupiny B.

Kondiční jízdy

Je mnoho lidí, co sice vlastní řidičský průkaz, ale aktivně nijak nejezdí. Třeba i dlouhé roky. Následně dojde k tomu, že se bez vozu neobejdou. Vyjet bez předchozích zkušeností do provozu může být celkem riskantní. Proto je tady právě autoškola. V ní lze absolvovat kondiční jízdy, když už řidičák máte. Tedy možnost vypravit se do provozu se zkušeným instruktorem. Ten nejenom ohlídá, aby byla jízda bezpečná, ale zároveň upozorní na možné problémy, chyby, stejně jako přidá pár důležitých rad, které je vhodné brát v potaz. Tím dojde k získání potřebných zkušeností, na základě kterých nebude problém samostatná jízda.

posted by redakce on Kvě 23

Konečně je to tady: koupě nového, nablýskaného vozu je za dveřmi. To je jistě důvod k radosti, pro někoho ovšem také zdroj starostí. Nabídka na trhu je zvláště ve střední třídě široká, často se mění a jednotlivé vozy se od sebe liší pouze v detailech. Není proto divu, že mnoho lidí netuší, jak vybrat, aby neprohloupili…

Auto nekupujete každý den

A ani každý rok. Ti, kteří se o svůj vůz dobře starají a mají potřebnou dávku štěstí, díky níž se vyhnou nehodám, jej nemusí měnit celé desetiletí. Proto je jasné, že volbě nového parťáka na cesty je třeba věnovat nějaký ten čas a úsilí. Po takové době už ten, kdo vývoj jednotlivých značek bedlivě nesleduje, často nemá přehled o aktuální nabídce na českém trhu a tápe mezi vozy jedné kategorie, které se od sebe zdánlivě moc neliší. Pokud je to i váš případ, určitě sbíráte informace z nejrůznějších zdrojů a přemýšlíte, jak nešlápnout vedle. Co kdybychom vám řekli, že existuje stránka, která většinu práce odvede za vás a pomůže vám porovnat vozy, mezi nimiž se budete rozhodovat?

Jak to vlastně funguje?

Porovnávač aut na portálu Autohled.cz je velmi efektivní a uživatelsky příjemný. Nabízí možnost nastavení celé palety parametrů, jako je cena vozidla, výkon, spotřeba, počet míst, pohon, maximální dosažitelná rychlost, objem kufru, počet válců atd. Hledání můžete přirozeně omezit pouze na kýžený typ auta (sedan, combi, pickup…), druh paliva nebo na jednotlivé vozy oblíbeného výrobce. Příznivci automatu versus manuálního řazení mají možnost zohlednit i tyto preference. Snadno tak vytřídíte vozy, které by pro vás připadaly v úvahu. Porovnávač vám je přehledně zobrazí a seřadí dle ceny, prodávanosti či libovolného paramentru, jenž pokládáte za nejdůležitější.

Mrkněte se na nejprodávanější modely

Netušíte, co vlastně hledáte? S rozhodováním někdy mohou pomoci spokojení uživatelé. Pokud vůz dobře slouží desetitisícům jiných, je velká šance, že nezklame ani vás. Proto také na Autohledu najdete žebříčky popularity jednotlivých kategorií vozů, ať už firemních, naftových, pro rodinu, s nejnižší spotřebou, nebo třeba těch, které jsou hodnoceny jako nejspolehlivější. Mimochodem, tipnete si, jaké auto se aktuálně nachází na první příčce žebříčku prodávanosti v ČR vůbec? Podle statistik Ministerstva dopravy vycházejících z dat registru vozidel je to elegantní a praktická Škoda Octavia!

A to není zdaleka všechno

Autohled.cz klade důraz na přehlednost a úplnost údajů, proto je nejlepším zdrojem podrobných informací o vozech, které vás zajímají. Uvažujete například o nejmenším, nejúčinnějšším a cenově nejdostupnějším SUV VW T-Roc? Jednoduše se čtivou formou informujete o všech jeho výhodách, prohlédnete si videoprezentaci, získáte přehled parametrů a kliknutím na nápis „porovnat“ v pravém horním rohu jej okamžitě srovnáte s jeho konkurenty. A pokud budete chtít i nadále zůstat v obraze, abyste se už nedostali do situace, kdy nemáte o novinkách na trhu ani páru, vraťte se na portál Autohled.cz i později a sledujte pravidelně přibývající články.

posted by David K. on Kvě 7

Auta na autonomní provoz neboli samořízená motorová vozidla. Ne, to není žádná budoucnost, ale realita. Automobily řízené počítačem bez použití lidského faktoru už se prohání ve vybraných zemích a dochází ke stále novým testovacím jízdám. Někteří výrobci dokonce slibují dokončení těchto projektů na rok 2020, což je za nedlouho.

Ve Spojených státech amerických máte například možnost vyzkoušet auta na autonomní provoz v podobě klasických taxíků.

Jak funguje ovládání vozu?

Za vším samozřejmě stojí propracované počítačové technologie, které jsou novodobým typem umělé inteligence. K řízení takového automobilu je tak zapotřebí nejenom navigačního systému, ale také mnohých dalších, jež se starají o bezpečnou a bezproblémovou jízdu.

  • Sonary
  • Kamery
  • Radary milimetrových vln
  • Laserové skenery

Tyto a mnohé jiné prvky se kladně podepisují na řešení nejrůznějších dopravních situací, a to s naprostou přesností a správným vyhodnocením. U zkušebních provozů autonomních taxíků můžete v dnešní době počítat ještě se správou pod drobnohledem pracovníka řídícího střediska, který má možnost vzdáleně zasáhnout do řízení automobilu.

Umělá inteligence s možností vlastního zásahu

I když se dopracujeme k samořízeným automobilům a nebude tomu tak dlouho, kdy dojde k jejich rozšíření, stejně tak trochu počítejte s volantem a pedály. To byla totiž jedna z podmínek před tím, než se auta na autonomní provoz vydají na silniční komunikace.

Stále musí existovat zadní vrátka, skrze něž se řízení bude moci ujmout vezená osoba. I když jsou počítače téměř neomylnou záležitostí, neměl by se jednoduše vypouštět lidský faktor.

Tak uvidíme, jak se autonomní provoz rozšíří a jaká bude například nehodovost, která je v mnohých ohledech zaviněna právě nepozorností řidiče. Samořízené vozy jsou takovou pomyslnou hudbou budoucnosti, jež se velice brzy přeformuje na skutečnost.

Copyright © 2025 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.