Archive for the ‘Auto’ Category

posted by David K. on Úno 7

Poznávací značka je nedílnou součástí každého vozidla, které vyjede na silniční komunikace. O tom ví asi každý. Určitě také správně tušíte, že jízda bez poznávací značky je spojena s pokutou dosahující hodnoty až několik tisíc korun. Výjimkou je převoz nového auta s převozními značkami. V takovém případě se však jedná o krátkodobou záležitost a vůz po přihlášení obdrží plnohodnotné značky. Pokud by vás policista zastavil bez poznávací značky, můžete v horším případě přijít o řidičský průkaz na období až jednoho roku.

Ztráta vs. krádež poznávací značky

O poznávací značku můžete přijít dvěma způsoby. Jedním z nich je ztráta, ke které může dojít během jízdy. Pokud si všimnete, že vám z vozu odletěla poznávací značka, určitě ji budete chtít sebrat. V takovém případě přihlížejte k tomu, na jakém typu silniční komunikace se pohybuje. Zda je vhodné ihned zastavit a vstupovat do vozovky.

Horší případ nastane v okamžiku, kdy ztratíte poznávací značku a nevšimnete si toho. Pak je vhodné okamžitě navštívit příslušný úřad a nahlásit to. Může se totiž stát, že vás během jízdy policisté a vy jim budete hodně složitě dokazovat, že vlastně nejezdíte úmyslně bez poznávací značky.

Dalším scénářem může být krádež SPZ. Jestliže k něčemu takovému dojde, nahlaste to na policii. Je to jistota, protože s vašimi poznávacími značkami může být páchána trestná činnost. Hned poté navštivte úřad a dojděte si pro nové poznávací značky.

Nová registrační značka

Ať už půjdete na úřad kvůli ztrátě poznávací značky z jakéhokoliv důvodu, vezměte si se sebou příslušné doklady. Vedle průkazu totožnosti to bude i malý a velký technický průkaz. Popřípadě prohlášení od policie došlo-li ke krádeži. Počítejte s tím, že výměna za nové značky vás bude stát určitý poplatek. U automobilu je to 450 Kč, v případě motocyklu je to 200 Kč.

posted by David K. on Led 17

Automobily obecně patří k našim věrným pomocníkem. Přepravují nás z místa na místo, takže ním šetří nejenom spoustu drahocenných sil, ale také času. Pokud trávíte v autě velkou spoustu času, určitě si chcete dopřávat jistého komfortu. A ten může narušovat právě hluk. Možná byste měli vědět, že zvuku hlasitější jak 35 dB už jsou slyšitelnější nežli příroda, takže vás ve výsledku mohou nepříjemně omezovat.

Jestliže máte hlučné auto, je nejvyšší čas s tím něco dělat. Výrazný hluk může totiž vést i k nepříjemným bolestem hlavy. Minimálně je obtěžující při delších jízdách.

Obměna vozového parku

První rada bude asi nejnákladnější. Jednoduše si kupte nový vůz. Čím modernější vozidlo s menším hlukem v interiéru, tím bude pochopitelně dražší. Dnes už nejsou žádnou výjimkou ani speciální systémy, které přispívají k aktivní redukci hluku. Takový systém je označován jako ANR neboli Active Noise Reduction. Jinak řečený antihluk, na nějž si zvyknete velice rychle.

Jak odhlučnit vůz vlastními silami?

Pokud se vydáte druhou cestu, musíte se o odhlučnění automobilu postarat svépomocí. V tomto směru se vám nabízí hned několik možností. Za relativně přijatelné ceny můžete do vozu instalovat doplňující tlumící materiály. Mezi ně patří například tlumící rohože, čalouněné tkaniny a akustické tkaniny. Zaměřte se primárně na odhlučnění podlahy, ale také motoru a zbývající části vozidla.

Podceňovat byste ve výsledku neměli ani volbu těch správných pneumatik. Ty podle svého dezénu a výrobního materiálu hlučí při kontaktu s vozovkou odlišně. O tomto parametru vás ostatně informují štítky aplikované na pneumatikách. Věřte, že se mnohdy vyplatí připlatit si za kvalitnější pneumatiky. Daleko hlučnější bývají ty zimní. A vy přece nechcete celou zimu jezdit po silnicích s tím, že vám bude neustále hučet v uších. Tak neváhejte a vyzkoušejte některou z výše uvedených rad.

posted by David K. on Led 13

Každý z nás má rád pohodlí při jízdě ve svém automobilu. Pokud jde o zimu, platí to dvojnásob. Jednou z příjemných funkcí moderních aut je vyhřívání sedadel, které vás po nastoupení do vozu hodně rychle zahřeje. Jestliže nic takového váš automobil nemá, nezoufejte. Jednoduše vsaďte na vyhřívané autopotahy.

Vyhřívaná sedadla může mít každý

Elegantní, praktické a pohodlné. Přesně tak lze ve zkratce charakterizovat vyhřívané potahy. Autopotahy jsou napájeny z 12V zásuvky ve vozidle. Jejich obsluha je velice snadná prostřednictvím speciálního ovládání. Navíc si můžete užívat různé varianty výhřevu.

Ať už vyhřívané potahy schováte pod klasické autopotahy nebo je díky jejich originálnímu vzhledu necháte přiznané, vždy budete spokojeni. Kapitolou samou o sobě je také vyhřívaná deka či vyhřívaný podsedák. Jestliže vás zaujaly vyhřívané autopotahy, pak vybírejte jen u zkušených profesionálů. Pestrého výběru se vám dostane skrze internetový portál https://www.vopi.cz/vyhrivane-autopotahy/.

Škrabka na led s rukavicí

Při shánění zimní výbavy zkuste myslet i na ty nejmenší detaily. Není to pouze příjemné teplo poté, co nastoupíte do automobilu. Vhod vám může přijít i škrabka na auto s rukavicí. Proč byste měli mít při škrabání skel na vozu zmrzlé a mokré ruce? To přece není vůbec zapotřebí. Stačí využít praktické škrabky s hřejivou rukavicí. I tento proces můžete provést rychle, snadno, a hlavně pohodlně.

Pokud jde o vozový park, zatočte se zimou jednou pro vždy, a to na všech frontách. Obraťte se v tomto směru na společnost VOPI, která vše výše uvedené nabízí. V případě vyhřívaných autopotahů budete mít kromě jiného na výběr. Dejte zelenou kvalitě pojící se s cenovou dostupností. Udělejte si radost a pořiďte si tyto vymoženosti na zimu do každého svého vozu. Věřte, že budete nadmíru spokojeni.

posted by David K. on Led 3

S dopravními prostředky se váže řada nejrůznějších systémů a významných prvků. Jedním z nich je mimo jiné také EGR ventil. Jen málokdo však ví, co si pod touto zkratkou má představit. To samé platí také o tom, k čemu tato komponenta vlastně je a jaké mohou nastat problémy s ní samotnou. Jestliže jste na tom podobně, to nejdůležitější vám prozradíme v následujících řádcích.

Co je to EGR ventil?

Zkratka EGR znamená Exhaust Gas Recircualtion, což je do jisté míry jasně vypovídající název. V překladu jde o recirkulaci výfukových plynů. To znamená, že tento ventil navrací část spalin zpět do sání. Důvod to má naprosto zřejmý. Vlivem norem Euro 3 přišly povinnosti z pohledu znečišťování ovzduší. A právě EGR ventil přispívá ke snižování hodnot emisí.

Ventil je nejčastěji umísťován před výfukovou část turbodmychadla. Tyto důmyslné systémy vznikly nejprve jako podtlakové, teprve až u novějších modelů automobilů jsou elektronicky řízené. Z mnohých EGR ventilů se díky jejich vývoji staly určitými částicovými filtry.

Co se může zkazit na EGR ventilu?

Vzhledem k tomu, že EGR ventilem vlastně proudí výfukové plyny, může nastat vytvoření sazí a horkých plynů. Výsledkem toho všeho je postupné zanášení ventilu karbonem. Díky tomu se snižuje průměr ventilu a přichází na přetřes první nepříjemnosti. Z auta se vám může začít kouřit, dojde ke snížení volnoběhu až jednoho dne automobil nemusíte nastartovat vůbec.

Lék na ucpaný EGR ventil samozřejmě existuje. Jednou z možností je jeho výměna. S přihlédnutím k tomu, že jde o nákladnější záležitost vítězí spíce repasování EGR ventilu. V některých případech to však už není možné, a to hlavně v okamžiku, když je ventil totálně zakarbonovaný. Někdo se snaží EGR ventil zaslepit, což zrovna není ideální řešení, kvůli němuž byste mohli problémy na Stanici technické kontroly.

posted by David K. on Pro 6

Každý automobil je vybaven řadou nejrůznějších kontrolek. A není to jen tak pro nic za nic. Jakákoliv z nich má pochopitelně svůj patřičný význam. Jednou z těch hodně zmiňovaných je kontrolka žhavení. Mnozí o ní vědí, nemají však vůbec žádné tušení, k čemu vlastně slouží nebo co prozrazuje. Jestliže spadáte také do této skupiny lidí, začtěte se do následujících řádků.

U jakých aut se vyskytuje tato kontrolka?

Hned na úvod vám můžeme prozradit, že s kontrolkou žhavení se pravděpodobně nesetkáte u každého vozu. Tato spirálovitá kontrolka s oranžovou barvou je výsadou dieselových automobilů. Pokud jde o benzínové vozy, obvykle je tato kontrolka nahrazena symbolem EPC.

Kontrolka žhavení bývá dost využívaná u koncernových vozidel. V tomto směru lze jmenovat například značku Škoda nebo Volkswagen.

Jaké závady vás mohou potkat?

Kontrolka žhavení se samozřejmě může projevovat odlišným způsobem, z čeho také pramení rozdílné problémy. Pokud vám například začne blikat a vy nemůže nastartovat vůz, může to znamenat špatný spínač brzdového pedálu. Blikající kontrolka může ale symbolizovat i špatné čidlo teploty výfukových plynů. Výjimkou nejsou ani opotřebované žhavící svíčky, snímač polohy regulačního šoupátka a EGR ventil. V některých situacích může kontrolka žhavení znamenat také opotřebování turba.

Jak můžete vidět, bez hlubších znalostí této problematiky můžete výslednou závadu odhalit pouze stěží. Pokud se vám tedy kontrolka žhavení rozsvítí, raději s ničím neotálejte a vyrazte do nejbližšího servisu, ať už toho autorizovaného nebo tam, kde vám obvykle provádí opravy na automobilu. Náklady na odstranění potíží se různé podle toho, o jakou závadu jde. Může to být v řádu stokorun, ale také tisíců. To už však nechcete na odbornících. Na druhou stranu, které závady si možná opravíte sami, doma a levně. Záleží na vašem umu.

posted by David K. on Lis 22

Jen málokdo z nás by si v dnešní době dokázal představit vyrazit do silničního provozu bez zapnuté klimatizace. To platí dvojnásob, když musíte ve voze urazit navíc dlouhou cestu. Málokdo však používá klimatizaci také v zimě. Mnozí lidé ji mají spojenou s ochlazováním interiéru vozu, což v zimě opravdu není zapotřebí. Jenže, to je mýlka, kterou se vám v následujících řádcích pokusíme vyvrátit.

Klimatizace vám pomůže odmlžit skla

Jestliže si pokládáte otázku, proč používat klimatizaci v létě, přinášíme vám poměrně jasnou odpověď. Rychleji se zbavíte zamlžených skel. S těmi byste mimochodem neměli nikam vyrážet, protože tím snižujete viditelnost a zvyšujete šanci, že někam vrazíte. Klimatizace se v tomto směru hodí primárně pro odstranění zamlžení předního skla. Důležitá je především suchost při tomto procesu, protože vlhkosti budete mít v autě více než dost.

Některé automobily dokonce disponují tlačítkem pro odmlžení čelního skla. Když takové tlačítko stisknete, okamžitě dojde k zapnutí klimatizace a ventilátor se spustí na plné otáčky. Nezapomínejte ani na to, aby byl zapnutý vnější okruh vzduchu.

Zamlžené sklo nemusí být jediným důvodem

Je však pravdou, že zamlžené sklo není tím jediným, proč v zimě zapínat klimatizaci. Existuje i řada přidružených faktorů. Při zapnuté klimatizaci například dříve ohřeje motor, protože zapnutý kompresor zvyšuje celkové zatížení. I to vám může přijít vhod.

Zároveň je vhodné zmínit, že dlouhodobější odstavení klimatizace může vést k jejímu rychlejšímu opotřebení. Olej se totiž usazuje dole a při zapnutí čerpadla běží nějaký čas na suchu. Zároveň se zapnutá klimatizace stará o oběh klimatizační náplně, která je zároveň takovou praktickou zkouškou k zajištění těsnosti celého systému. Tak přesně tohle jsou důvody, proč byste neměli odstavovat klimatizaci přes celou zimu. Raději ji čas od času zapněte.

posted by David K. on Zář 20

Velká spousta řidičů si při jízdě z kopce pokládá jednu zásadní otázku. Vyplatí se v daném okamžiku podřadit automobil nebo je lepší šlapat na brzdu? Jestliže v tomto směru také nemáte jasno, pokusíme se vám v následujících řádcích vše vysvětlit.

Je tento proces škodlivý pro motor?

Spousta z vás se asi nejprve zamyslí nad tím, jestli brždění motorem může nějak poškodit samotnou motorovou jednotku automobilu. Je pravdou, že při tomto stylu jízdy dochází k vytváření určitého protitlaku, a to se týká nejenom benzínových, ale také naftových automobilů. Nejde o všem o nic špatného. Z technologického hlediska brždění motorem není pro samotný motor nikterak špatná. Ba naopak, tento styl jízdy může přinést řadu nejrůznějších benefitů.

Výhody brždění motorem

Jako první vám odpovíme asi na tu nejhlavnější otázku, která je v podstatě tématem tohoto článku. A to je úspora paliva při brždění motorem. S jistou lze řídi, že při brždění motoru nedochází k tak výraznému spalování paliva. Na druhou stranu nepůjde o žádné výraznější úspory. Oceníte však spoustu ostatních kladů.

Když budete z kopce brzdit motorem, nebudete šlapat na brzdy. Tím pádem šetříte brzdové destičky a zároveň brzdové kotouče. V případě velký a dlouhých kopců by totiž při intenzivním brždění skrze brzdy mohlo dojít k pokroucení kotoučů nebo ke znehodnocení brzd jako takových.

Tento způsob jízdy navíc oceníte i k při jízdě na sněhu v zimě. Při brždění motorem z kopce budete mít nad vozem podstatně lepší kontrolu, než kdybyste v rychlosti šlápli na brzdu a snažili se automobil zastavit. Jak můžete správně tušit, výhody hovoří právě pro brždění motorem. Pokud na tento styl ježdění nejste zvyklí, pak ho vyzkoušejte. Na brždění motorem se dá velice snadno a rychle zvyknout. Navíc, když víte, že šetříte brzy auta, potěší to dvojnásob.

posted by David K. on Zář 6

Stalo se určitě mnohým z vás, že jste si zabouchli klíčky od auta uvnitř vozu. A pokud ne, taková situace vlivem nepozornosti samozřejmě může nastat. Když k takové nepříjemnosti dojde, měli byste vědět, jak postupovat. Možností totiž máte hned několik a my vás s nimi v nadcházejících řádcích seznámíme.

Sáhněte pro náhradní klíče

Rada číslo jedna zní poměrně jednoduše. Pokud máte doma náhradní klíče od automobilu, otevřete si auto právě prostřednictvím nich. Je ovšem pravdou, že do této nezáviděníhodné situace se můžete dostat daleko od domova nebo náhradní klíč jednoduše nemáte. Pak je třeba přistoupit k jiným možnostem řešení této situace.

Jak odemknout auto bez klíčů?

Pokud máte moderní vůz plnými novodobých technologií, pravděpodobně budete schopni dostat se do vozidla prostřednictvím mobilního telefonu. Respektive tímto způsobem si ho budete schopni odemknout na dálku.

Jestliže nemáte „chytré“ auto a moderní technologie vám nepomohou, rozhodně nezoufejte. Než se uchýlíte k tomu, že seberete kamen ze země a budete se snažit rozbít okénko, zamyslete se nad dalšími variantami. Jednou z nich je asistenční služba. Objednat si můžete placenou službu. Náklady na otevření vozidla se pohybují kolem třech tisíc korun. Ti, kdo mají sjednanou smlouvu na rozsáhlé pojištění k autu mají víceméně vyhráno. Takový servis mohou mít zahrnutý ve smlouvě jako bezplatný.

Poslední možností zůstává pokus o otevření automobilu svépomocí. K tomu máte možnost využít ramínko, tkaničku, provázek nebo kousek drátu. Je ovšem pravdou, že musíte moc dobře vědět, co děláte a zároveň se připravit na to, že při neodborném pokusu o otevření auta bez klíčů hrozí jeho poškození. A teď nemáme na mysli pouze to optické, ale také znehodnocení zamykacího systému. Výsledné rozhodnutí tak budete mít vždy plně ve svých rukách.

posted by David K. on Čvc 26

Pneumatiky jsou nedílnou součástí jakéhokoliv dopravního prostředku. Prvek, který pojí vozidlo s vozovkou, takže je zapotřebí sledovat jeho kvalitu a opotřebení. Nehledě na to, že i ze zákona jste povinni vyjet na silnice s odpovídajícím dezénem, jinak vám hrozí nepříjemná pokuta.

Minimální hloubka dezénu

V první řadě bychom měli prozradit, jaké jsou vlastně minimální hodnoty dezénu, s nimiž podle zákona můžete jezdit po silničních komunikacích. V tomto směru se berou zvlášť letní a zimní pneumatiky. V případě letních pneumatik nesmí hodnota vzorku klesnout pod 1,6 mm. U zimních pneumatik je to více. Minimální přípustná hodnota je 4 mm.

Měření hloubky dezénu u pneumatik

Nyní se pojďme zaměřit na to podstatné. Jak vlastně změřit to, zda nejsou pneumatiky ojeté? V první řadě můžete využít běžných měrek. Ty se prodávají téměř v každém pneuservisu a celkem spolehlivě vám ukáží, kolik máte dezénu. Existují analogové i digitální měrky.

Ojetí pneumatik ovšem zjistíte i bez potřebného měřáku. Každá pneumatika je totiž v určitých částech vybavená speciální ploškou, kterou signalizuje minimální hodnotu dezénu. Tyto plošky se obvykle nachází ve středu pneumatiky, výjimkou nejsou ani části blíže k okraji, takže víte, zda máte gumy sjeté nebo nikoliv. To platí jak pro letní, tak pro zimní pneumatiky.

Důsledná kontrola pneumatik

U pneumatik byste ovšem neměli kontrolovat jenom hloubku dezénu. Zapomínat nesmíte ani na celkové opotřebování. Na mysli máme především vizuální kontrolu toho, zda nejsou gumy zpuchřelé, popraskané nebo jinak poškozené. O mnohém vypovídá i hodnota DOT na pneumatice. Ta prezentuje měsíc a rok výroby. Více jak desetileté pneumatiky jistě nebudou mít takové jízdní vlastnosti, jako ty nové nebo čtyřleté. Z toho důvodu nepodceňujte pravidelnou kontrolu pneumatik, protože tím vlastně chráníte své zdraví.

Copyright © 2025 AUTOnline.cz - Kopírování článků nebo dalších částí tohoto webu je bez souhlasu redakce zakázáno.