posted by David K. on Čvc 15
Společnost SMARTEV CDS s.r.o. cílí na elektromobilu. Zabývá se realizací nabíjecích stanic pro nejrůznější typy zákazníků. Je to nabíjení elektromobilů ve firmách, bytových domech, ale také na veřejných místech a v rámci soukromých objektů. Elektromobilita je budoucnost a firma SMARTEV CDS s.r.o. se snaží jít v tomto ohledu příkladem. Výsledkem je pořízení nového elektromobilu. Tento nákup byl spolufinancován penězi z Evropské unie.
Dotace na automobil pro techniky
Firma SMARTEV CDS s.r.o. byla úspěšná v projektu s názvem SMARTEV CDS – POŘÍZENÍ DODÁVKOVÉHO ELEKTROMOBILU. Cíl projektu měl jednoznačnou podobu. Zakoupit automobil dodávkového typu na elektřinu, který přispěje k nízkouhlíkové dopravě. Projekt spadá pod Evropský fond pro regionální rozvoj, konkrétně je to OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Číslo této dotace je CZ.01.3.14/0.0/0.0/19_252/0021894 a její výše byla 371 117 Kč. Celková cena pořizovaného vozidla byla 1 044 453 Kč bez DPH. Název programu v rámci OP PIK je Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita – Výzva V, termín realizace 5/2020 – 6/2021. Dotace byla použita na dodávkový automobil pro techniky společnosti SMARTEV CDS s.r.o., kteří instalují nabíjecí stanice pro elektromobily po celém území České republiky. Kromě jiného tyto stanice také servisují.
Výměna nafty za elektřinu
Výsledkem úspěšného dotačního titulu se stala obměna původního vozového parku firmy SMARTEV CDS s.r.o. Dodávkový naftový automobil byl vyměněn za nový elektromobil. Vzhledem k tomu, že v době nákupu nebyla na trhu vhodná dodávka, došlo k přestavbě zakoupeného vozu na N1. Tento úkon realizovala společnost JÍŠA s.r.o.
Společnost SMARTEV CDS s.r.o. jde tak příkladem v oblasti nízkouhlíkové dopravy a elektromobily obecně. Nejenom, že její činnost spočívá právě v rozvoji nabíjecích stanic pro elektromobily, ale také sama pro přepravu zaměstnanců využívá vhodné elektromobily. Přesně takhle to má být.
posted by David K. on Čvn 21
Každý majitel dopravního prostředku jistě správně tuší, že když se chce zbavit automobilu, musí ho prodat. Teprve na základě kupní smlouvy je vozidlo přepsáno na nového majitele a vy zároveň můžete zrušit také povinné ručení. Jak to ale provést s vozidlem, které už je nepojízdné a vy byste ho rádi rozprodali na náhradní díly?
Ekologická likvidace je základ
Správný postup je celkem zřejmý. Pokud se chcete zbavit vozu, respektive ho vyřadit z registru vozidel a tím pádem přestat platit také povinné ručení, musíte cílit na likvidaci vozu. Ano, ekologická likvidace je oficiálně správným postupem. Starý vůz předáte k ekologické likvidaci do příslušného zařízení a obdržíte protokol o likvidaci. Ten donesete na příslušný úřad a odhlásíte vůz. Poté to samé provedete také na pojišťovně.
Jenže, co když má vůz na sobě spoustu „cenných“ a funkčních náhradních dílů, které by se daly ještě dobře zpeněžit?
Rozprodání vozu na náhradní díly
Neoficiální cestou samozřejmě zůstává možnost rozprodání vozu na náhradní díly. To můžete provést například prostřednictvím internetových bazarů či obdobnými způsoby. Vhodné je zachování vraku vozu s motorem, který obsahuje také VIN kód. Následně se můžete domluvit na některém z autovrakovišť, zda takto „očesaný“ vůz přijmou k ekologické likvidaci a vystaví vám protokol o likvidaci. To se vyplatí provést ještě předtím, než se pustíte do rozprodávání dílů. Popřípadě si můžete vámi zamýšlený postup ověřit na příslušném úřadu. Vyvarujete se tak případným komplikacím při odhlašování vozu a ukončení povinného ručení.
Takže ano, poškozený vůz lze rozprodat na náhradní díly, ale vyplatí se zjistit si všechny okolnosti. Myslete na to, že vždy musíte dodržet zákonnou povinnost týkající se ekologické likvidace příslušného dopravního prostředku. Ať už jde o vozidlo osobní nebo nákladní.
posted by David K. on Čvn 7
Automobil je dopravním prostředkem, který využívá většina z nás. Každý vůz vyžaduje také určitou péči, aby byl zajištěn jeho bezproblémový provoz. Jednou z nejzásadnějších věcí je kontrola motorového oleje, protože bez oleje můžete zadřít motor a napáchat tak celkem nevratné škody. Takovou kontrolu byste však měli provádět dle jistých pravidel, aby byla objektivní a správná.
Kontrola oleje v motoru od A až do Z
Hladinu oleje v motoru je třeba kontrolovat při teplém motoru. To znamená, že motor by měl být před kontrolou v dostatečně dlouhém chodu, aby došlo k jeho zahřátí. Olej nekontrolujte hned po zhasnutí motoru. Vyčkejte alespoň pět nebo ideálně deset minut. Během této doby steče olej ze stěn motoru a měření bude objektivní.
Celý proces provádějte na rovném povrchu, aby nedocházelo ke zkreslování. K měření oleje v motoru sloučí speciální měrka. Tu vytáhněte z motoru a otřete z ní olej, například prostřednictvím hadru nebo papírového ubrousku. Poté ji vložte nazpět do motoru a znovu vytáhněte.
Na měrce je viditelná hladina oleje v motoru, která by se měla pohybovat těsně pod ryskou prezentující maximální hodnotu. V toleranci je ještě horní třetina pod ryskou. Teoreticky byste motoru neměli ublížit, ani když bude olej nad minimální ryskou. Obecně však platí, že je vhodné olej dolít a udržovat jej u horní rysky. Přece jenom dostatek oleje zajišťuje bezproblémové mazání motoru.
Kontrolka vás bude informovat
Pokud by olej klesl pod určitou hranici, respektive pod dolní rysku a vy jste to nezaznamenali prostřednictvím měření hladiny oleje, rozsvítí se vám kontrolka v autě. V takový okamžik je vhodné vozidlo odstavit a dolít potřebné množství oleje. Možná proto se vyplatí vozit se sebou alespoň nějaký olej, který pak nemusíte narychlo shánět na nejbližší čerpací stanici. Dostatek oleje je základem spolehlivého fungování motoru.
posted by David K. on Kvě 24
Elektromobily značky Tesla jsou známy jistě každému. Jde o vozy světové vizionáře Elona Muska, které se pyšní skvělým dojezdem, minimálními provozními náklady a řadou nejrůznějších technologických vychytávek. My se v dnešním článku nebude až tak zaměřovat na vozy jako takové. Soustředit se budete na jednu konkrétní věc, kterou je Navigate of Autopilot.
Co je to Navigate of Autopilot?
Překlad tohoto výrazu je více než výstižný. Jde o autopilota, který za vás sám řídí automobil. Nejde o žádné sci-fi, jak by si mohl, kdo myslet, ale o skutečnou a reálnou funkci, která již delší dobu funguje nejenom ve Spojených státech amerických, ale také v mnoha dalších zemích světa. Výjimkou v tomto směru není ani Česká republika, i když v tomto případě má Navigate of Autopilot trochu omezenější možnosti.
Jak funguje navigační režim?
Pokud se rozhodnete Navigate of Autopilot vyzkoušet v Česku, bude to spíše na dálnici nebo na obchvatech kolem Praze. S větším pokrytím a řešením jiných silničních situací zatím spíše nepočítejte. Nutno však podotknout, že jízda s autopilotem je skutečným zážitkem. Pokud jde přímo o systém ve vozidlech Tesla, při aktivaci tohoto režimu se vám na displeji zobrací ikona auta a modrou čarou před vámi. Vy tak víte, že vůz jede do konkrétního cíle na autopilota.
Například mezi jednotlivými pruhy na dálnici můžete přejíždět po stisku blinkru. Vozidlo Tesla takový příkaz vyhodnotí a s ohledem na silniční provoz jej provede. Je pravdou, že možnosti autopilota jsou v jiných zemích trochu benevolentnější nežli v Česku, i přesto je to krok tím správným směrem.
Nutno podotknout, že Navigate of Autopilot označovaný zkratkou NoA není tím jediným systémem, s nímž se u nás setkáte. Je velice pravděpodobné, že takové systémy se v budoucnu budou objevovat stále častěji. Uvidíme, s čím přijdou další světové automobilky.
posted by David K. on Kvě 10
V rámci provozování a využívání vozidla nás může překvapit ledacos. Velkou nepříjemností je to, když chcete nastartovat automobil, protože zrovna potřebujete někam jet a ono nic. Pokud vůz nenastartuje, ještě nepropadejte panice a začtěte se do níže uvedených řádků, které vám v tomto směru možná pomohou.
Začněte od té nejbanálnější věci
Toto doporučení se týká především řidičů, kteří startují vůz prostřednictvím startovacího tlačítka. Toto tlačítko funguje totiž pouze za předpokladu, že klíček od vozu je v dostatečné blízkosti. Když ho zapomenete doma, jenom stěží odjedete. Někdy se může stát, že i odložení v kufru není dobrý nápad a jednoduše nedojde ke spárování.
Nyní přejděme k závažnějším problémům
Pokud to není klíčkem, jako první vás asi napadne, že je to slabou baterií. To se může stát především v zimním období vlivem mrazu. Zároveň je to díky tomu, že vůz necháte několik dnů stát bez jízdy a samozřejmě máte starší a slabou baterii. Obvykle pomůže dobití baterie nebo nastartování přes startovací kabely. Myslete na to, že životnost takové autobaterie je kolem pěti let, ale je pravdou, že je to individuální.
Dalším problémem může být startér. V jeho případě se zaměřte hlavně na cívku, která buď nemusí dobře doléhat nebo je jednoduše na výměnu. Za zmínku stojí i kontrola palubní desky, respektive samotných kontrolek. Někdy za takový problém může i elektroinstalace. Odhalení takových obtíží už je ovšem náročnější. V neposlední řadě byste neměli opomíjet ani na to, že nemusíte mít ve voze dostatek paliva. Rozhodně se nesnažte na palivovou rezervu ujet ještě spoustu dalších kilometrů.
Když kontrolou všeho výše uvedeného nic neodhalíte, nezbyde vám, než se obrátit na servis. Pokud se vám takový problém stane na cestě, volejte asistenční službu, která je součástí povinného ručení.
posted by David K. on Kvě 6
Autobaterie jsou nedílnou součástí jakéhokoliv dopravního prostředku. Bez nich by auto nemohlo fungovat. To ví jistě spousta řidičů. Když začne být baterie v autě slabá, jednoduše nenastartujete. To je signál pro nákup nové autobaterie. Pokud zrovna nekupujete originál, je vhodné vsadit na prověřené výrobce, s nimiž máte záruku dlouhé životnosti.
Vybírejte autobaterie na základě různých parametrů
Baterie do vozu musí mít dle konkrétního typu automobilu jasné parametry. Při jejím výběru tak nebudete řešit jenom samotnou velikost, protože délka, šířka a výška musí sedět v podstatně na milimetry až centimetry. Podstatná je také kapacita autobaterie.
Když se vaším cílem stane autobaterie 12V, pohlídejte si i ostatní důležité technické parametry. Mezi ně patří kupříkladu startovací proud, napětí a daná konstrukce tohoto výrobku. Přesně kvůli tomu je vhodné obracet se na prodejce, který má pestrý výběr produktů, bohaté skladové zásoby a dokáže vám nabídnout řadu přidružených věcí.
Nabíječky autobaterií mají svůj smysl
Nákupem nové autobaterie by vše ale rozhodně končit nemělo. Někdy se může stát, že dojde k vybití autobaterie, popřípadě je třeba ji trochu oživit, aby bez sebemenšího zaváhání sloužila další měsíce. A přesně k takovým účelům se vám hodí nabíječky autobaterií. I v jejich případě máte pochopitelně na výběr. Volit můžete mezi kompaktními a většími produkty. Ty toho z pohledu nabíjení umí daleko více.
Jestliže máte zájem o nové autobaterie, které vám mimochodem mohou být doručeny zdarma, zaměřte se na prodejce Nekvinda. Ten v tomto směru díky bohatým skladovým zásobám zaručuje brzké doručení do dvou dnů a má zároveň patřičný výběr nabíječek, nabíjecích kabelů a dalšího příslušenství. Tak neváhejte a dodejte svému čtyřkolému miláčkovi novou životní šťávu.
posted by David K. on Dub 19
Zima je pro akumulátor v automobilu celkem velkým nepřítelem. Pokud nemáte autobaterii v dobré kondici, může se vám stát, že při delším stání v mrazu auto jednoduše nenastartujete. Ostatně, slabá baterie vás může potrápit také v jiném ročním období. Pokud k takové situaci dojde, pomůže vám pouze jediná věc. A tou jsou startovací kabely.
Zapomeňte na roztlačení
Dávno pryč jsou doby, kde se auta roztláčela. Tak to u současných vozidel rozhodně nefunguje a rozhodně to není ani nic správného. Daleko lepší způsob je nastartování dopravního prostředku přes startovací kabely. A právě jejich správné zapojení a postup startování vám nyní popíšeme.
Jak zapojit startovací kabely?
Vaším odrazovým můstkem bude barevné rozdělení kabelů. Nejprve vezmete červený kabel a připojíte ho na kladný pól autobaterie. Druhý konec připojíte k autobaterii vozu, který normálně startuje. Pak přichází na přetřes černý kabel. V tomto případě začnete naopak. Jeden konec připojíte nejprve na záporný pól nabité baterie. Ten druhy pak připojíte nikoliv k zápornému pólu vybité baterie, ale ke kostře vozidla, které nejde nastartovat. Typickým příkladem je blok motoru.
Potom přichází na přetřes startování vozu. Nejprve nastartuje vůz s nabitou baterií. Po lehkém přidání plynu zkuste nastartovat vozidlo s vybitou baterií.
Odpojení startovacích kabelů
Abyste celý proces dotáhli do zdárného konce, je zapotřebí vypnout motor vozu, který měl nabitou baterii. Samotné odpojení startovacích kabelů probíhá zcela opačným způsobem, než jaký jste prováděli na začátku.
Pokud by se stalo, že po vypnutí motoru vozu s nabitou autobaterií dojde ke zhasnutí motoru vozu s vybitou baterií, může to značit i jiný problém, než je vybitá baterie. Pak můžete zkusit celý proces opakovat nebo se pustíte do hledání závady, která by mohla mít něco společného s elektroinstalací.
posted by David K. on Dub 9
Vlastníte-li jakýkoliv dopravní prostředek, pak jistě víte, že vás čeká povinnost v podobě pojištění auta. To je vynucováno samotným zákonem. V dnešní době máte možnost vybrat si povinné ručení z bohaté nabídky pojišťoven. Při takové volbě byste neměli podceňovat hned několik důležitých faktorů souvisejících s tímto pojištěním.
Pojištění vozidel od A až do Z
V první řadě si ujasněte, jaká rizika krytí jsou pro vás podstatná, protože právě v takových situacích vás bude povinné ručení chránit. Vedle škod na cizím vozidle můžete využít krytí proti škodám na svodidlech, plotě či rodinném domě, v rámci ekologické havárie nebo vsadíte na pojištění trvalých následků cestujících.
Od těchto a mnohých dalších faktorů se následně odvíjí cena za pojištění vozidel. Tu mimochodem ovlivňují pojistné limity, technické parametry auta a v neposlední řadě samotný majitel. Pokud nebouráte a máte dostatečně velký bonus, sleva na pojištění auta bude vyšší.
Je však pravdou, že pojištění vozidel v roce 2021 má zdražit, takže je možná nejvyšší čas podívat se po povinném ručení, které pro vás bude nejvýhodnější.
Povinné ručení na internetu
Rozhodně se nebojte toho, že byste museli ve spleti mnohých pojišťoven hledat ideální produkt svépomocí. Taková činnost přece zabere spoustu drahocenného času. Lepším nástrojem je „povinné ručení kalkulačka“. Online srovnávač povinného ručení, který vám na základě několika definovaných údajů předloží nejvýhodnější nabídky na trhu.
Příjemným faktem je také to, že nové pojištění auta můžete uzavřít na internetu díky speciálnímu online formuláři. Jestliže v tomto směru hledáte adekvátní a plnohodnotné porovnání povinného ručení, potom navštivte internetový portál Top-Pojištění.cz, kde se rychlého srovnání domůžete. Za povinné ručení není třeba platit více, než musíte. Stačí vědět, kde hledat.
posted by David K. on Dub 5
Každý automobil je vybaven palubním displejem, ať už tím moderním v podobě obrazovky nebo tím archaickým. Tak či onak, vždy se na jeho ploše zobrazují nejrůznější kontrolky, které vás informují o tom, že s vozidlem je něco v nepořádku, je třeba něco vyměnit, probíhá určitá akce a podobně. Abyste se ve spleti alespoň těch nejčastějších kontrolek vyznali, přinášíme vám bližší informace.
Všímejte si barvy kontrolky
Ještě před prezentací nejčastějších kontrolek a jejich významu je třeba zmínit, že si musíte všímat také barevného provedení. Barva totiž může indikovat závažnost takového problému. Pokud je kontrolka zelená, obvykle značí to, že je všechno v pořádku a vy můžete vyrazit. Oranžová barva signalizuje to, abyste zbystřili a věnovali pozornost konkrétní části vozu. Červená barva prezentuje závažný problém, který je třeba ihned řešit.
Jaké jsou nejčastější kontrolky?
Jednou z hodně viditelných kontrolek je brzdový systém. Tato kontrolka má podobu písmene „P“, kolem něhož jsou „závorky“. Problémy související s chladicí kapalinou jsou signalizovány teploměrem na vodě. Když jsou potíže s dobíjením, objeví se kontrolka baterie. V případě tlaku motorového oleje je prezentována kontrolka olejničky.
Kontrolky na palubním displeji auta vás mohou informovat i o tlaku v pneumatikách, žhavení nebo o systému kontroly výfukových plynů. Kontrolka s výfukem s kulatými částicemi značí problém s filtrem pevných částic. Všímat byste si měli také kontrolky volantu, která upozorňuje na potíže spojené s posilovačem řízení. Hodně důležitá je ikona kolečka s brzdovým obložením kolem. Za touto kontrolkou se skrývá systém ABS. V neposlední řadě nepodceňujte ani kontrolu airbagů, která na displeji odpovídá realitě, takže jí rozezná naprosto každý.
Před jízdou, ale i během jízdy věnujte kontrolkám vždy dostatečnou pozornost. Je to důležité.