posted by David K. on Bře 8
Bugatti je automobilovou značkou, která se dlouhá léta pyšní rychlými vozy. Dalo by se říci, že těmi nejrychlejšími na světě, i když toto prvenství čas od času ztratí. Poslední ze zajímavých kousků této automobilky nese název Bugatti Bolide a my vám jej nyní představíme trochu podrobněji.
Co se skrývá pod kapotou Bugatti Bolide?
Bugatti Bolide je sportovním vozem, o čemž pochopitelně vypovídá samotná konstrukce automobilu. Jeho ladné křivky, aerodynamický tvar i celkové vzezření. Dalším důkazem je také motorová výbava, jíž tvoří osmiválcový motor W16 Quad-Turbo.
Vůz má samozřejmě pohon všech čtyř kol a jeho výkon je neuvěřitelný. Je to 1 361 kW. Tomu samozřejmě odpovídá patřičný točivý moment. Fascinující jsou pak jednotlivá zrychlení. Například z nuly na stovku lze vystartovat za 2,17 sekundy. Vzhledem k tomu, že maximální rychlost dosahuje výše až 500 km/h, jistě vás bude zajímat i zrychlení na tuto rychlost.
Možná vás překvapíme, ale tento údaje se rovná některým běžným vozům, které za tento čas nejsou schopny zrychlit ani na stovku. Bugatti Bolide se umí rozjet z nuly a pět set kilometrů za hodinu za 20,16 sekundy. A to je skutečně neuvěřitelný údaj. Vliv na to má bezpochyby řada dalších faktorů. A teď nemáme na mysli jenom aerodynamický vzhled. Je to také použitá převodovka 7DS nebo suchá hmotnost. Její údaj atakuje hranici 1 240 kilogramů.
Bugatti Bolide je pro náročné
Sportovní vůz Bugatti Bolide je jednoduše pro náročné. Pro ty, kdo dají nejenom na vzhled, který je mimochodem barevně laděn v rámci exteriéru a interiéru, ale hlavně pro ty, kdo milují neuvěřitelnou sílu koní pod sebou. Na druhou stranu je pravdou, že Bugatti Bolide není vozem pro běžného smrtelníka. To se týká nejenom pořizovací ceny, ale i následných provozních nákladů.
Bugatti Bolide je unikátem, jehož výkon odpovídá 1 500 koním na 1 tunu.
posted by David K. on Úno 22
Start-Stop systém je součástí novějších automobilů. Pokud jej máte ve svém voze, asi nemá cenu moc rozebírat, jak vlastně funguje. Jen ve zkratce to zmíníme pro ty, kdo s ním nemají zkušenosti. Systém funguje tak, že když na křižovatce zastavíte a vyřadíte, motor automobilu zhasne. Zapne se až v momentě, když opět sešlápnete spojkový pedál kvůli zařazení rychlosti. Jde o moderní systém, který by neměl ubližovat motorům, na druhou stranu může spoustu lidí obtěžovat a vytáčet.
Vypněte systém Start-Stop
Pokud chcete tento systém vypnout, máte samozřejmě možnost. Nutno však podotknout, že takovou příležitost nemají všichni stejnou. U některých vozů lze nalézt tlačítko, pomocí něhož tento systém deaktivujete. Musíte však myslet na to, že je to vždy na dobu aktuální jízdy. Takže když motor klíčkem zhasnete a chcete pak znovu nastartovat, je třeba před jízdou systém znovu deaktivovat.
Některé značky vozidel mají bohužel pro řidiče schovanou volbu deaktivace Start-Stop systému hluboko v nabídce, kam se lze proklikat přes dotykový displej. Takové řešení je časově náročnější a může být obtěžující.
Trvalé vypnutí systému Start-Stop
Výše popisovaný model částečného a časově omezeného vypnutí tohoto systému se pochopitelně týká jen vybraných značek a modelů automobilů. Pokud takovou možnost nemáte nebo vám naopak vadí provádět výše uvedené kroky opakovaně, využijte trvalého vypnutí. To však v domácích podmínkách provedete jenom stěží, protože je třeba to udělat softwarově přes diagnostiku. Ledaže byste vlastnili potřebný kabel a programové vybavení.
Za přijatelný poplatek v řádu stokorun vám to však provedete ideálně značkový servis. Je ale pravdou, že některé automobilky to dělají nerady, jiné to považují za porušení záruky a podobně. To už je ale na individuálním zjištění. Důležité je, že systém Start-Stop vypnout lze.
posted by David K. on Led 25
Jízda v autě je pro mnohé z nás něčím, co vnímáme jako samozřejmost. Možnost dostat se z bodu A do bodu B. Svým způsobem se však jedná o rizikovou činnost, při které vzniká různé nebezpečí. Je pravdou, že chování ostatních řidičů na silničních komunikacích asi nebudete schopni ovlivnit, na druhou stranu můžete nebezpečí minimalizovat svým přičiněním. A to tak, že se naučíte jezdit bezpečně.
Soustřeďte se na řízení
Ať už vám v následujících řádcích budeme popisovat jakékoliv rady, jedna z nich je v podstatě nade všemi. Při jízdě v automobilu se za všech okolností soustřeďte na řízení a sledujte silniční provoz kolem sebe. Nevěnujte se mobilnímu telefonu, ale ani se nekochejte okolní krajinou.
Praktické řady na silnicích
Radu první zná bezpochyby každý. Při jízdě v autě se nesnažte lepit na vozidlo před vámi. Dodržujte dostatečný odstup, což vás ochrání nejenom při případném nárazu, ale i po něm. Vina by totiž spadla na vás kvůli tomu, že jste nedodrželi patřičný odstup.
Nezaměřujte se pouze na auta před sebou, ale snažte se dívat jakoby skrze ně, což vám umožní sledovat kompletní situaci kolem vás. Držte si očima vysoký horizont a pokud se náhodou musíte podívat jinam, pokuste se do dvou vteřin vrátit zrak k silničnímu provozu před vámi. Při nečekaných situacích hrají důležitou roli právě vteřiny v rámci zareagování. Zafixujte si jedno dobré pravidlo – kam se díváš, tam také jedeš.
Když budete na silnici měnit směr jízdy, naučte se vědomě kontrolovat situaci v daném směru, a to za pomoci zpětných zrcátek. To se týká i při objíždění překážky. Nikdy totiž nevíte, kdo vás předjíždí. Jako naprostou samozřejmost lze určitě brát to, že ať už jedete kamkoliv se svým vozem, vždy využívejte bezpečnostní pásy. Ty se totiž mohou stát vaší záchranou v okamžiku, kdy dojde k nehodě, kterou vy jednoduše nezaviníte.
posted by David H. on Pro 21
Mnoho automobilek spatřuje budoucnost automobilového průmyslu v elektromobilech neboli vozidlech na elektrický pohon. Z tohoto důvodu tak investují nemalé prostředky do jejich vývoje a zdokonalování. Jednou z nejdůležitějších součástí elektromobilu je samozřejmě jeho akumulátor neboli baterie. Kromě toho, že se nepochybně jedná o stěžejní součást vozidla, je akumulátor často také předmětem nejrůznějších diskusí a sporů mezi příznivci a odpůrci automobilů na elektrický pohon. Pojďme se tedy na elektrobaterie, jejich možnosti, výhody i nevýhody podívat trochu podrobněji.
Baterie válcové, hranolové či pouzdrové
I když každá automobilka vyrábí baterie do elektromobilů trošku odlišným způsobem, základní konstrukce všech akumulátorů je stejná. Akumulátor se skládá z mnoha malých dílčích bateriových článků, které jsou následně sériově či paralelně spojeny, aby se tímto způsobem dosáhlo požadovaného proudu a napětí. Každý jednotlivý bateriový článek má napětí tří až čtyř voltů. Specialista na výrobu elektromobilů, americká automobilka Tesla, využívá válcové bateriové články, jejichž předností je jejich vysoká účinnost a také poměrně nízká cena. Elektromobily německých automobilek BMW a Volkswagen obsahují hranolové bateriové články, jejichž předností je snadné chlazení a skladnost. Naopak k jejich nevýhodám patří zejména potíže související s malým možným počtem nabití a vybití. Další automobilové firmy, například Renault, Nissan či Chevrolet, používají třetí typ bateriových článků, které se označují jako pouzdrové. Ty nabízejí velkou flexibilitu z hlediska kapacity a modulů, ale jsou velmi citlivé na teplotu i tlak. Všechny typy bateriových článků se následně sestavují do bateriových modulů, které jsou základními stavebními prvky akumulátorů.

Různá kapacita, dojezdová vzdálenost i počet cyklů nabití
Na základě toho, o jak velký, výkonný, těžký a drahý elektromobil máme zájem, se odvíjí kapacita jeho akumulátoru. Nejmenší elektromobily mívají kapacitu okolo šestnácti kilowatthodin, například Mitsubishi i-MiEV, největší až devadesát kilowatthodin, v případě elektromobilu Tesla S. Na dojezdové možnosti elektromobilu mají velký vliv kovy, ze kterých jsou baterie vyráběny. Nejmenší dojezdovou vzdálenost, okolo osmdesáti kilometrů, mívají baterie olověné, okolo dvou set kilometrů baterie niklové a největší dojezdovou vzdálenost až pět se kilometrů zajišťují baterie lithiové. Jedním z nejdůležitějších parametrů elektrického akumulátoru je samozřejmě jeho životnost neboli počet vybití a nabití baterie, při kterých si akumulátor zachovává své původní vlastnosti. V současné době se většina elektromobilů nachází mezi tisícem až patnácti sty cykly nabití. Existují ale i baterie umožňující několikanásobně více cyklů, až sedm tisíc.
posted by redakce on Pro 16
Každá automobilka musí jít s dobou a připravit pro své příznivce něco zajímavého. Spalovací motory už nepochybně nejsou takovým favoritem jako v dřívějších generacích, dnešní vývoj totiž přeje stále více elektromobilitě a tuto skutečnost si uvědomují i zástupci automobilky Škoda. Právě proto přicházejí na trh s novinkou, která nabídne zajímavý potenciál v kombinaci s ekologickým provozem. Dostatek prostoru pro celou rodinu a elegantní vzhled, jenž je pomyslnou třešničkou na dortu.

Spojení světa elektřiny a nejnovějších technologií
Zatímco dříve se elektromobily stávaly terčem kritiky kvůli relativně nízkému dojezdu, dnešní modely už podobné téma řešit nemusí. Například nová Škoda Enyaq přináší dojezd více než 500 kilometrů na jediné nabití a když k tomu přidáme i obrovskou síť nabíjeních stanic v celé Evropě, na cestách pak není důvod k obavám.
Můžete se proto vydat do nejbližšího města na nákupy stejně tak dobře, jako na plážovou dovolenou k Jadranu nebo za poznáváním krás Bretaně. O bezpečnost na cestách je také postaráno, tento elektromobil totiž nabídne devět airbagů a propracované asistenční systémy, které upozorní na řadu důležitých věcí.
Zavazadlový prostor je třešničkou na dortu
Působí opravdu velkoryse a poslouží potřebám celé rodiny. Nabídne totiž úctyhodných 585 litrů, převeze tedy snadno nejen nákup, ale také veškeré důležité vybavení pro průměrnou letní dovolenou.

Vyhoví vám ve všem, co budete potřebovat – a v interiéru se nebudete nikdy cítit stísněně, dostatek prostoru je tím, co zdobí jeden z nejnovějších modelů mladoboleslavské automobilky. Ceník Škody Enyaq překračuje v základní verzi milionovou hranici, na druhou stranu ale dostanete špičkový model ve světě, který je teprve na začátku a jemuž určitě patří podle mnoha indicií v médiích žhavá budoucnost.
posted by David H. on Pro 7
Když se řekne rychlé auto, většina z nás si představí vozy takových značek, jako je Ferrari, Porsche, McLaren či Lamborghini. Dnes vám ale představíme vozidlo, které nepotkáte na závodních okruzích, ale na běžné silnici. O jakém automobilu je řeč? O Bugatti Chiron, vozidle, které je v současnosti považováno za nejrychlejší sériově vyráběný automobil na světě.
Maximální rychlost téměř 500 km/h
Automobil Bugatti Chiron byl veřejnosti poprvé představen před čtyřmi lety na autosalonu v Ženevě jako nástupce legendárního vozu Bugatti Veyron. Vůz se vyrábí ve Francii a jeho jméno je jakousi poctou slavnému monackému automobilovému závodníkovi Louisi Chironovi. Automobilka Bugatti v současnosti patří automobilovému koncernu Volkswagen, a své vozy tak testuje v Německu na uzavřené testovací trati Ehra-Lessien, a právě zde dosáhl model Bugatti Chiron světového rekordu v maximální dosažené rychlosti. Konkrétně se jednalo o neuvěřitelnou rychlost více než čtyři sta devadesát kilometrů za hodinu. Pokud jde o komerčně vyráběné sériové vozy Bugatti Chiron, mají z bezpečnostních důvodů elektronicky omezenou maximální rychlost na čtyři sta dvacet kilometrů za hodinu.

Z nuly na sto za 2,5 sekundy
K této neuvěřitelné rychlosti zcela jistě přispěla i speciálně navržená aerodynamická karbonová karoserie a speciální pneumatiky od značky Michelin, které slibují trvanlivost i při více než čtyřech tisících otáčkách za minutu. Nejdůležitější součástí je ale samozřejmě motor, čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec s výkonem tisíc pět set koní a točivým momentem tisíc šest set newtonmetrů. Z hlediska zrychlení z nuly na sto kilometrů stačí automobilu pouze dvě a půl sekundy, z nuly na tři sta kilometrů za hodinu neuvěřitelných čtrnáct sekund. Na závěr uveďme, že se nemusí zdaleka jednat o poslední zápis Bugatti Chiron do historie, neboť automobilka má v plánu ještě rychlejší verzi tohoto vozu, která by měla nést označení Pur Sport.
posted by David H. on Lis 23
Velké dotykové displeje, které disponují velkým množstvím nejrůznějších funkcí a často nahrazují většinu ovládacích prvků vozu, jsou již několik let běžnou výbavou nových automobilů. Ne všichni ale vědí, že jejich používání podléhá určitým pravidlům, která většina řidičů nezná. V souvislosti s tím můžeme uvést příběh jednoho německého řidiče Tesly Model 3, kterého stálo nastavování tohoto displeje řidičský průkaz, alespoň tak rozhodl německý soud.
Displej je elektronické zařízení, jehož používání podléhá určitým pravidlům
Celý příběh se začal psát vloni na jaře. Když řidič nastavoval pomocí centrálního dotykového displeje stěrače, ztratil nad svým vozidlem kontrolu, vyjel ze silnice a vjel do aleje stromů. Několik měsíců po této nehodě zamířil řidič k soudu, který mu vyměřil pokutu ve výši dvou set euro a zároveň na měsíc odebral řidičský průkaz z důvodu nedovoleného používání elektronického zařízení. Řidič se totiž hájil tím, že nehoda vznikla vinou toho, že nastavoval displej. Ovládání dotykového displeje za jízdy ale není ze zákona povoleno, a tak byl výrok soudu nemilosrdný.

Pokuta a odebrání řidičského průkazu jako precedens?
Tento trest ale muži přišel neadekvátní, a tak se pustil do právní bitvy, kterou nakonec uzavřel až výrok vyššího soudu letos v červnu. Vyšší oblastní soud v Karlsruhe poukázal na to, že Tesla Model 3 je stejně jako většina běžných automobilů vybavena i klasickým analogovým ovladačem stěračů na levé páčce za volantem, muž tedy mohl použít toto ovládání a nikoli to na displeji. Displej lze, podobně jako všechna ostatní elektronická zařízení, používat za jízdy pouze v případě, že neodvádí řidičovu pozornost od řízení. A právě odvedení pozornosti od řízení bylo podle soudu příčinou řidičova vyjetí ze silnice. Pokuta i trest zákazu řízení, který muži uložil nižší soud, tak byl zcela oprávněný. Vzhledem ke skutečnosti, že i automobily dalších značek mají stále více ovládacích prvků na dotykovém displeji, jde svým způsobem o přelomový rozsudek, který je určitým precedentem pro ostatní řidiče, kteří by na svou obhajobu po nehodě chtěli použít stejnou výmluvu.
posted by David H. on Lis 9
Řidičský průkaz je v dnešní době nutností. Vzhledem k tomu, že ale v autě trávíme stále více času a dopravní situace je často velmi nelehká a stresující, vzrůstá také riziko, že můžete o váš řidičský průkaz přijít. Zdaleka vás ale o řidičák nepřipraví jen vaše případné nezodpovědné chování, jako je například požití alkoholu či jiných návykových látek, kdy vám řidičský průkaz může být odebrán rovnou na místě.
Pozor na body
Důvodů, pro které vám řidičský průkaz může být odebrán, existuje poměrně mnoho. Jednou z častých příčin je tak zvané vybodování neboli to, že za různé přestupky nasbíráte dvanáct bodů, což znamená odebrání řidičského průkazu. Pokud se domníváte, že dvanáct bodů je hodně, nemusí to tak být. Jedna jízda na červenou představuje pět bodů a při současném provozu a stresu je to přestupek velmi snadný. Podobně přísně je hodnocené například i řízení s telefonem v ruce.

Vysoká rychlost, nebezpečné předjíždění i zdravotní problémy
Odebrání řidičského průkazu hrozí i v případě rychlé jízdy, například pokud limit v obci překročíte o více než čtyřicet kilometrů za hodinu, nebo když předjíždíte na dvojité čáře. Ve starším věku vám může být řidičský průkaz odebrán také na základě určitých zdravotních problémů, nejčastějšími jsou zejména poruchy zraku, sluchu a pohybového ústrojí. I z tohoto důvodu musí senioři pravidelně podstupovat zdravotní prohlídky, které zaručují, že jsou způsobilí k řízení vozidla. Ke zdravotním důvodům poté dále patří i nejrůznější psychické poruchy a nemoci, například schizofrenie.
Jak se o odebrání dozvíte?
Odebrání řidičského průkazu přímo na místě je spíše výjimkou a dochází k němu opravdu jen ve vážných případech, jako je silná opilost, drogy či nehoda. Většinou se o něm dozvíte na základě úředního dopisu, ve kterém vás příslušné úřady vyzvou, abyste svůj průkaz do pěti dní odevzdali. Na jak dlouho o řidičský průkaz přijdete, je různé, doba závisí na přestupcích, kterých jsme se dopustili.
posted by David K. on Říj 26
S pojmem AdBlue se začíná v poslední době setkávat stále více řidičů. A to především kvůli emisním normám Euro 6 pro vznětové motory. U velkých nákladních aut je AdBlue už stálicí od normy Euro4. A co vlastně je a co si pod tímto pojmem představit?
AdBlue snižuje emise
AdBlue je speciální kapalina, která slouží k likvidaci oxidů dusíku vycházejících z výfuku do vzduchu. Vstřikována je do výfukového systému, kde ještě za pomoci katalyzátoru dochází i minimalizování CO2 a tím pádem ke splnění potřebných norem.
Je pravdou, že dieselové motory s emisemi tak trochu bojují a toto je jeden ze způsobů, jak je minimalizovat. Stará se o to speciální roztok, respektive močovina tvořící asi třetinu jeho složení. Zbytek je pak klasická destilovaná voda.
U novějších aut se tak můžete s výrazem AdBlue setkat stále častěji. A jak je takový systém vlastně doplňován?

Doplnění kapaliny AdBlue
Do jisté míry vám napoví označení AdBlue, v jehož názvu je v překladu ukryta modrá barva. Takže pokud chcete doplnit tuto směs, měli byste na své voze hledat modré víčko. Spousta aut jej má hned pod víčkem nádrže, takže vše prakticky na jednom místě. Některé modely jej mají umístěn v kufru.
Ať tak či onak, doplnění může probíhat z klasické pistole, kterou známe všichni od čerpacích stanic. Doplnění tak není ničím složitým ani pro obyčejného řidiče. Pistole je však výsadou spíše nákladních vozů, kde jsou nádrže na AdBlue hodně velké. Vy si můžete tuto kapalinu koupit v přenosném kanystru.
Ještě pro zajímavost uvedeme, že spotřeba AdBlue kapaliny je asi 0,75 litrů na tisíc ujetých kilometrů. Přesně takový objem je zapotřebí k dostatečné likvidaci CO2. Možná vás potěší, že cenové náklady na takovou nejsou vysoké. Litr stojí kolem 200 Kč, takže desetilitrový kanystr vám vystačí na spoustu tisíc kilometrů. V některých vozech je spotřeba ještě menší, než uvádíme výše.